FitChef Turbo (deel 2) is uit…!

4

6 technieken om je vetverbranding te stimuleren!

In je strijd naar een slank en fit lichaam gaat waarschijnlijk niet alles zoals je zou willen dat het gaat. Je stelt een doelstelling, maar beseft al vrij snel dat je het gewicht niet zo snel kwijt raakt als dat je had gehoopt. In het begin val je nog wel af, maar na verloop van tijd stagneert je progressie. Je stofwisseling ligt op zijn gat, ondanks al je inspanning val je niet of nauwelijks meer af. Op dit moment kunnen onderstaande 6 technieken jou helpen om je vetverbranding weer te stimuleren.

Vetverbranding stimuleren

1. Reverse dieting

Zoals de naam eigenlijk al zegt, doe je bij reverse dieting het tegenovergestelde van wat je normaal doet als je een dieet volgt. Waar je normaal gesproken je calorie inname steeds wat verder verlaagt, verhoog je bij reverse dieting juist stapsgewijs je calorieën. Door je calorie inname op deze manier weer structureel te verhogen stimuleer je de vetverbranding omdat je stofwisseling zich geleidelijk aan weer aanpast aan een hogere calorie inname.

Het is belangrijk om dit geleidelijk aan te doen om te voorkomen dat de calorieën zich (vanwege je trage metabolisme) direct opslaan als vet. Verhoog elke week je dagelijkse calorieën met 50-100, houd de weegschaal nauwlettend in de gaten en doe waar nodig wat aanpassingen.

2. Creeër het afterburn effect

Nog een techniek om je vetverbranding te stimuleren is het afterburn effect. Het afterburn effect, ook wel bekend als EPOC (Excess Post Oxygen Consumption), is vooral in Amerika populair, maar in Nederland hoor je hier nog niet zo veel over. Het afterburn effect betekent simpelweg de calorieën die je verbrandt na je training.

Hoe intensiever je training is, hoe meer calorieën je lichaam blijft verbranden in het tijdsbestek erna. Een zware krachttrainingssessie of intensieve interval training kan ervoor zorgen dat je vetverbranding tot 48 uur (of zelfs langer) blijft gestimuleerd. Om deze reden is het bijvoorbeeld vele malen effectiever om 5 rondes van 30 seconden op maximaal tempo te sprinten dan bijvoorbeeld voor 30 minuten op een constant tempo te gaan joggen.

3. Eet voldoende calorieën

Om op de lange termijn je vetverbranding te stimuleren is het belangrijk dat je zoveel mogelijk calorieën eet. Dit betekent dat je precies zoveel calorieën eet dat je wel gewicht verliest, maar ook weer niet te weinig zodat je essentiële lichaamsfuncties en je metabolisme hindert. Wanneer je te snel te weinig calorieën eet, heb je later geen ruimte meer over voor aanpassingen.

Bovendien bestaat de kans dat je lichaam spierweefsel verbruikt voor het produceren voor energie, wat negatieve impact heeft op je vetverbranding. Om je vetverbranding te stimuleren is een calorietekort van 15% onder je energiebehoefte meer dan voldoende. Dit betekent dat je dagelijks ongeveer 300-500 calorieën minder eet dan je lichaam er verbrandt.

4. Refeed dag

Nog een populaire techniek om je vetverbranding te stimuleren is een refeed dag. Dit is een dag waarop je je lichaam weer wat meer voedingsstoffen toedient door wat meer koolhydraten te eten. Wanneer je bijvoorbeeld 6 dagen per week 400 calorieën onder je energiebehoefte eet en één refeed dag inlast waarbij je juist 400 calorieën boven je energiebehoefte eet, dan zit je aan het einde van de week nog steeds in een calorietekort, maar profiteer je wel van onderstaande voordelen.

  • Stimuleert vetverbranding en optimale werking van je hormonen
  • 'Break' van je dieet dat in mentaal opzicht enorm kan helpen
  • Weer meer motivatie en energie om naar de sportschool te gaan (door volle glycogeen voorraad - koolhydraten in je spieren)

Het klinkt misschien counter productief, maar dergelijke 'breaks' in je dieet stimuleren niet alleen je vetverbranding, maar kunnen er ook voor zorgen dat je het dieet geruime tijd volhoudt.

5. Carb Cycling

Carb Cycling, oftewel het afwisselen van hoge- versus lage koolhydraat dagen is nog een populaire methode om je vetverbranding te stimuleren. Koolhydraten zijn belangrijke energieleveranciers die je nodig hebt om intensief te kunnen sporten, maar spelen ook een grote rol bij vetopslag. Door op dagen dat je traint meer koolhydraten te eten en dit op rustdagen te beperken profiteer je wel van de voordelen van koolhydraten in je voedingsschema, maar verklein je de kans dat ze worden opgeslagen als vet.

6. Intermittent Fasting

Tot slijt mijn favoriet in dit rijtje, namelijk Intermittent Fasting. Het voordeel van een dagdeel vasten (en al je calorieën in een korter tijdbestek te eten) is onder andere dat je lichaam veel groeihormoon produceert. Dit hormoon vervult diverse functies, maar staat er vooral om bekend dat het je vetverbranding stimuleert. Een ander groot voordeel van Intermittent Fasting vind ik dat het veel gemakkelijker is om je calorie inname te controleren, waar dit naar mijn mening meer discipline vereist als je de dag begint met een stevig ontbijt.

Wil jij afvallen of fitter worden met een plan en recepten dat werkt op de lange termijn? Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel?
Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 12 oktober 2016

Dag Jetske,

Dankjewel, leuk om te horen!
Je kunt zelf bepalen hoe vaak je vast. Elke dag dat je het doet is er weer één zeg maar.

Het is niet zo dat je het per se een 'x' aantal dagen achter elkaar moet doen om effectief te zijn.

Groetjes,

Mark

Reageer
Jetske - 12 oktober 2016

Hoi Mark,

Is het de bedoeling met intermittet fasting dat je dit elke dag doet, of kan je er ook voor kiezen om dit bijvoorbeeld alleen in het weekend te doen?

verder super fijne site!

groetjes Jetske

Reageer
Mark (beheerder) - 30 mei 2016

Dag Desiree,

Bedankt voor je compliment, dat is leuk om te horen! 🙂
Eind juli, begin augustus komt er een boek uit. Dit bevat 200 pagina's met tips en 105 eiwitrijke recepten.

Ik verwacht dat je hier veel aan zult hebben! 🙂

1 op 1 sessies doe ik niet, maar je kunt via de artikelen zoveel vragen stellen als je wilt. Dan profiteren de andere lezers hier ook direct weer van.

Groetjes,

Mark

Reageer
Desiree - 29 mei 2016

Mark,

Geweldige site met goede duidelijke uitleg en zover mijn kennis reikt is het ook allemaal waar.

Een genot om te lezen, maar ik hou van papier in mijn handen. Leest zich fijner en is makkelijker om even doorheen te bladeren om iets op te zoeken.

Heb je deze gehele informatie (website) ook in een echt boek gebundeld? Je zou mij er een enorm plezier mee doen.

Groet,
Desiree

P/s: excuseer dat ik je nu spam, maar door de doorlus-links kom ik opnieuw bij een goed artikel welke vragen oproepen. Geef je ook 1op1 sessies, waar ik al mijn vragen omtrent mijn leefstijl kan bespreken?

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 4 reacties