Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

4

Zijn Eat Natural repen gezond?

Waarschijnlijk heb je de repen van Eat Natural wel eens in de winkel zien liggen. Niet alleen supermarkten verkopen ze namelijk, ook bij tankstations vind je ze inmiddels terug. Het merk heeft intussen een aardig gezonde reputatie op weten te bouwen. Veel mensen gaan er daarom vanuit dat je Eat Natural repen gezond als tussendoortje kunt gebruiken.

De vraag is dan natuurlijk: klopt dat ook? Zijn Eat Natural repen inderdaad gezond, of valt het een beetje tegen als je de ingrediënten eens kritisch bekijkt? We bespreken het in de blog van vandaag!

Wat zijn Eat Natural repen?

Eat Natural is één van de merken die zich vol overgave op de trend van gezond eten gestort heeft. Ze maken bijvoorbeeld ook granola, net zo’n hype als die snackrepen. Hun streven is om hun producten glutenvrij en vrij van kunstmatige kleur- en smaakstoffen te houden. Daartoe worden de repen met ‘veel liefde en aandacht’ gemaakt.

De Eat Natural repen worden in een aantal varianten gemaakt. Zo vind je bijvoorbeeld de smaken amandel-abrikoos, pure chocolade, melkchocolade en amandel-sultanarozijn. Allemaal ‘tjokvol fruit en noten’, wederom volgens de verpakking.

Zijn Eat Natural repen gezond?

Maar zoals je waarschijnlijk wel weet, is het niet altijd een goed idee om voedingsverpakkingen rechtstreeks te geloven. Om die reden nemen we de ingrediënten van de Eat Natural repen eens wat uitgebreider onder de loep. Wat zit er nou precies in, afgezien van die fruit en noten? En hoe gezond zijn die ingrediënten precies?

1. Glucosestroop

Eat Natural is erg trots op zijn producten ‘zonder toegevoegde suikers’. Des te verbazender, dus, dat er glucosestroop tussen de ingrediënten staat. Dat klinkt misschien beter dan suiker, maar het is exact hetzelfde. Het gaat ook niet om een klein beetje. De precieze hoeveelheid staat niet aangegeven, maar aan de andere ingrediënten is af te leiden dan zo’n 10 tot 15 procent van de reep uit pure glucose bestaat.

2. Fruit (met suiker)

Gelukkig zit er ook nog gewoon fruit in die repen – en fruit is gezond, nietwaar? Dat zou je inderdaad denken, en vers fruit ís ook erg gezond. Helaas is het fruit in de Eat Natural repen aardig bewerkt voor het in die repen terecht kwam. In de pure chocoladereep vinden we bijvoorbeeld dat de 8% veenbessen niet alleen uit veenbes bestaan. Er zit ook suiker en zonnebloemolie doorheen. Voor gedroogd fruit als rozijnen geldt verder in het algemeen dat je er niet te veel van moet eten. De suikers zijn er namelijk ook flink in geconcentreerd.

3. Gepofte rijst (met suiker)

Lijkt het je dat we intussen toch wel klaar zouden moeten zijn met de suiker? Helaas: ook aan andere ingrediënten is het nog toegevoegd. Zo wordt de basis van iedere reep gevormd door gepofte rijst. Maar alsof dat op zichzelf nog niet genoeg koolhydraten bevat, staat ook hier dat de ingrediënten rijst en suiker zijn.

4. Nog meer suiker

Ten slotte vinden we hier en daar nog kleine beetjes extra suiker. Het yoghurtlaagje van de amandel-abrikoosreep bevat bijvoorbeeld meer suiker en palmolie dan yoghurt. En ook de chocolade die in beide chocoladesmaken gebruikt is, bevat natuurlijk suiker. Ten slotte is aan iedere reep honing toegevoegd. Dat klinkt misschien lekker natuurlijk, maar in je lichaam doet dat echt niets anders dan gewone kristalsuiker.

Dus… gezond?

Kortom: een hoop toegevoegde suikers. Natuurlijk bevatten de Eat Natural repen ook nog wel wat ingrediënten die wél goed voor je zijn, zoals nootjes en wat gedroogd fruit. Het is jammer dat daar onnodig veel rommel bij komt kijken.

In totaal bestaat steeds zo’n 40% van de reep uit koolhydraten – kortom, gewoon suiker. Daarnaast leveren de repen flink wat calorieën. Dat hoeft niet per se een probleem te vormen, maar het is wel belangrijk om je daarvan bewust te zijn.

De repen van Eat Natural zijn in ieder geval beter dan een Mars of Snickers. Maar wil je echt zeker weten wat je binnenkrijgt? Maak je repen dan gewoon zelf!

Zelf gezonde repen maken

Op Drogespieren.nl hebben we daar gelukkig al een aantal recepten voor staan. Kijk bijvoorbeeld eens bij onze gezonde mueslirepen, energierepen, onze eiwitrepen en onze sesamrepen. Allemaal een stuk minder suikerrijk – en bovendien weet je zo tenminste precies wat je in je mond stopt.

Ook in ons FitChef kookboek vind je een paar lekkere recepten voor repen. Ten slotte staat er natuurlijk nog genoeg online! Als je een flinke hoeveelheid per keer maakt, hoeft het je helemaal niet zo veel tijd te kosten.

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Lotte (beheerder) - 16 november 2017

Hi Mario,

De huidige regelgeving helpt inderdaad niet echt om scherp te zien wat nu wel en niet gezond is... Uiteindelijk blijft de truc om zelf goed te kijken! Geen claims geloven, wel netjes de etiketten lezen. Worden we inderdaad een stuk blijer van 🙂

Reageer
Mario Kuijpers - 14 november 2017

En daarom besteed de overheid vele miljoenen om ons tot meer bewegen te verleiden.
Dat geld gaat overigens (indirect) naar de voedingsindustrie die dan telkens weer (door hen gesponsorde) beweegacties kan bedenken voor onze jeugd. Bijvoorbeeld: Coca Cola stimuleert om meer te bewegen. Maar eerst wel lekker al die ‘natuurlijke’ suikers en ‘natuurlijke’ smaakversterkers (aroma’s) naar binnen werken. Wat zijn we gezond bezig!?
Maar wie zich goed informeert kan hier de laatste jaren steeds beter doorheen prikken. Er is ook eindelijk een betaalbare markt voor echt gezonde producten. Wat duurder maar je hebt er minder van nodig en je wordt er blijer van.

Reageer
Lotte (beheerder) - 11 november 2017

Het is soms inderdaad schokkend waar voedingsfabrikanten mee weg kunnen komen, Gisela... Voorlopig is nauwkeurig lezen het beste dat we eraan kunnen doen!

Reageer
gisela - 10 november 2017

Oplichters zijn het.
Dit moet gewoon strafbaar zijn !!

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 4 reacties