Heb jij ons (kook)boek al?

< Lees hier de vele reviews op BOL.com

Is eigeel ongezond voor je?

Eieren zijn voor veel mensen een geliefd deel van hun dagelijkse voedingspatroon. Ze bevatten niet alleen superveel eiwitten, maar ze zijn ook nog eens enorm veelzijdig. Je kunt ze koken, bakken, pocheren of in andere gerechten verwerken… Ideaal, zou je zeggen. Toch bestaat er al jaren een vage angst voor eieren – of beter gezegd, voor dat eigeel.

Veel mensen eten zelfs alleen het eiwit, en gooien de dooiers weg! Wat zit daar precies achter? En is eigeel ongezond, of is er geen enkele reden om het zo actief te vermijden? In de blog van vandaag bespreken we uitgebreid of je die dooier nu wel of niet kunt eten!

Waarom geen eigeel?

Waar komt die angst voor eigeel nu om te beginnen vandaan? Voor een groot deel heeft dat te maken met de cholesterol dat eieren bevatten. Per ei gaat het om ongeveer 190-210 mg, afhankelijk van de grootte. Dit is zo’n 65-70% van je dagelijkse aanbevolen cholesterolconsumptie. Het Voedingscentrum geeft om die reden ook het advies om maximaal drie eieren per week te eten.

Mensen bedachten echter al snel dat de cholesterol vooral in de dooier zat. Zo ontstond de gewoonte om meerdere eiwitten te eten, maar de meeste dooiers weg te gooien. Een andere factor is dat eigeel veel meer calorieën bevat dan eiwit: 55 calorieën tegen 17 calorieën. Ook wie slank wil eten, zal het eigeel dus al snel als een vervelend element beschouwen.

Hoe werkt cholesterol?

Het plaatje lijkt zo heel duidelijk: te veel ei is inderdaad een slecht idee. Toch zit het verhaal net wat ingewikkelder in elkaar. Cholesterol is namelijk niet maar één stof, zoals veel mensen denken. In plaats daarvan hebben we twee soorten: lage dichtheid lipoproteïne (LDL) en hoge dichtheid lipoproteïne (HDL).

Het LDL-cholesterol is de soort die zich aan je bloedvaten hecht en ervoor kan zorgen dat alles dichtslibt. Dit is dus ook de soort die de kans op hart- en vaatziekten verhoogt. HDL-cholesterol, daarentegen, is juist gezond. Het ruimt het LDL-cholesterol weer op en brengt het terug naar de lever waar het wordt afgebroken. Veel hartproblemen worden ook niet veroorzaakt door een te hoog cholesterolniveau, maar eerder door een LDL-niveau dat relatief te hoog is ten opzichte van het HDL-level.

Cholesterol in eigeel

Kijken we dan hoe dit bij eieren zit, dan blijkt het opeens aardig mee te vallen met die cholesterol. Ja, een deel van de cholesterol in eieren wordt in het lichaam inderdaad in LDL omgezet – maar we krijgen er ook veel HDL bij. Het gevolg is dat de cholesterolbalans eigenlijk weinig verandert bij de meeste mensen die veel eieren eten.

Hoe het precies met de verhouding tussen LDL en HDL zit, is moeilijk te zeggen. De omzetting van cholesterol zoals je die eet naar het spul dat in je bloedvaten terecht komt, is namelijk behoorlijk ingewikkeld. Onderzoeken laten echter zien dat zelfs bij extreme eierconsumptie er geen directe link is met een grotere kans op hart- en vaatziekten.

Je lichaam past zich aan!

Het is ook belangrijk om te bedenken dat de cholesterol die je eet niet de enige factor is. Je lichaam maakt ook zelf cholesterol aan. En de mate waarin het dat doet, lijkt deels ook af te hangen van de hoeveelheid cholesterol die je via je voedsel binnenkrijgt.

Met andere woorden, als je meer eieren eet, daalt de hoeveelheid cholesterol die je daarnaast nog aanmaakt. Ook dat draagt er vermoedelijk aan bij dat eieren geen gemeten risico’s met zich meebrengen.

Is eigeel slecht voor je?

Kortom, is eigeel ongezond en kun je het maar beter in de prullenbak gooien? Als je naar het cholesterol kijkt – eigenlijk niet echt. Natuurlijk is het af te raden om extreem veel eieren te eten. Er zijn weliswaar mensen geweest die er twintig per dag aten zonder ernstige stijging van cholesterol. Dit is uiteraard geen gevarieerd eetpatroon en dat raden we je ook zeker af.

Ga je echter voor ongeveer één à twee eieren per dag? Dan hoeft dat echt geen probleem te vormen. Voorwaarde is wel dat de rest van je eetpatroon redelijk op orde is. Eet je al veel producten met verzadigd vet? Dan is het belangrijk om eens kritisch naar je eetpatroon te kijken. Ook als je al last hebt van hart- en vaatziekten of diabetes is het af te raden om te veel eieren te eten. Neem bij twijfel altijd even contact op met een arts.

Eieren zijn gezond

Blijft er nog het punt van de calorieën. Eigeel is inderdaad meer energierijk dan eiwit. Maar maakt dat eieren ook meteen ongezond? Nou, nee – het tegendeel, zelfs! Eigeel bevat zo ontzettend veel gezonde voedingsstoffen dat zonde is om de dooier weg te gooien!

Het bevat bijvoorbeeld calcium, ijzer, koper, jodium en zink. Ook zitten er vitamines in die dooier, namelijk vitamine A, B1, B2, B6, B12, D, en E. Je mist gewoon te veel gezondheidsvoordelen als je die dooier weggooit. Een gezond eetpatroon betekent niet dat je zo min mogelijk calorieën eet. Het gaat erom dat de calorieën die je eet nuttige voedingsstoffen leveren. De 55 calorieën in eigeel zijn het dus meer dan waard!

Interessant artikel?

Laat even een reactie achter hieronder. Dat vind ik leuk! 🙂

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties