Heb jij ons (eiwitrijk) receptenboek al?
Klik hier voor meer info.
Of lees de reviews op BOL.com!

Hoeveel gram zout mag je per dag?

Suiker wordt al regelmatig ‘het witte vergif’ genoemd. Voor veel mensen kan die term echter ook prima op zout slaan. We eten er in Nederland gemiddeld namelijk veel te veel van! En dat is nog een heel stuk ongezonder dan veel mensen zich realiseren. Maar wat is nu eigenlijk precies de grens wanneer het op zout aankomt? Hoeveel zout mag je per dag, en wat gebeurt er als je daar overheen gaat? En – misschien nog wel belangrijker – hoe zorg je dat je er niet overheen gaat? We beantwoorden al die vragen hieronder in de blog van vandaag!

Is zout gezond?

Laten we vooropstellen dat zout zeker niet alleen maar ongezond is. In tegendeel zelfs: het heeft natuurlijk wel degelijk een heel belangrijke functie in je lichaam. Zonder natrium zijn je spieren niet in staat om prikkels door te geven. Ook heb je het mineraal nodig om de opslag van vocht in je lichaam te reguleren. Voor die laatste functie werkt het samen met kalium, een soortgelijk mineraal.

Er is dus geen enkele reden om zout volledig te schrappen, als het je al zou lukken. Helaas geldt zoals met ieder voedingsmiddel ook hier weer dat overdaad schaadt. En zout is nu net een product dat in onze diëten heel vaak met overdaad gegeten wordt.

Risico’s te veel zout

Het is zodra je te veel zout binnenkrijgt dat die vaak genoemde nadelen een rol gaan spelen. Het belangrijkste probleem zit hem precies bij die vocht vasthoudende werking van natrium. Als zich in je lichaam te veel natrium ophoopt, ga je veel meer vocht vasthouden dan je daadwerkelijk nodig hebt! Een deel daarvan komt in je bloedsomloop terecht.

De druk op je bloedvaten wordt daardoor al snel te groot. En zo’n hoge bloeddruk kan weer tot allerlei hart- en vaatproblemen leiden! Een tweede probleem is dat je nieren bij een hoge zoutconsumptie overspannen raken. Ze zijn dan immers niet meer in staat om al dat natrium goed te filteren. Nierfalen is soms het gevolg.

Soorten zout

Er zijn allerlei verschillende soorten zout, die op verschillende manieren geproduceerd worden. Het bekendst is waarschijnlijk het gewone keukenzout (ook wel natriumchloride of NaCl), dat de meeste mensen in hun keuken hebben staan. Zouten met minder natrium en meer jodium zijn echter ook steeds populairder.

Je kunt dan aan merken als JoZo en Lo Salt denken, maar ook aan bakkerszout dat gebruikt wordt om Nederlands brood mee te bakken. Ten slotte zijn er nog de zogenaamde natuurzouten, zoals Himalayazout en Keltisch zeezout. Deze soorten zijn vooral de laatste jaren flink in opkomst, maar over de precieze gezondheidswaarde is nog flink wat debat gaande.

Voordelen JoZo en Lo Salt

De reden dat zout vaak zo ongezond genoemd wordt, is dat het voor het grootste deel uit natrium bestaat – een stof waar de meeste mensen ruim drie keer de aanbevolen hoeveelheid van binnenkrijgen. Overschotten kunnen tot een hoge bloeddruk en zelfs hartproblemen leiden, dus het is niet gek dat hiervoor gewaarschuwd wordt!

In zouten als JoZo en Lo Salt zit minder natrium, terwijl ze juist zijn verrijkt met stoffen waar veel mensen te weinig van hebben, zoals jodium. Om die reden zijn dit soort merken gemiddeld een stuk gezonder dan het standaard keukenzout dat je in keukenkastjes en supermarktproducten terugvindt.

Voordelen natuurzouten

Het grote nadeel van de eerdergenoemde zoutsoorten is dat ze zo bewerkt zijn dat een groot deel van de oorspronkelijke mineralen eruit verdwenen is. Dat is zonde, want puur zout bevat juist ontzettend veel stoffen die voor ons lichaam van groot belang zijn: zo zitten er in Keltisch zeezout maar liefst vierentachtig verschillende mineralen en elementen die voor je lichaam van belang zijn.

Om die reden kan het verstandig zijn om voor dit soort zouten te kiezen. Wel zit hier nog steeds gewoon natrium in, dus ook van natuurzout is het niet verstandig om heel veel te eten. Voeg het dus met mate aan je eten toe!

Hoeveel zout mag je per dag?

Maar hoeveel zout per dag is nu verstandig? Voor de meeste volwassenen geldt een limiet van 2,4 gram natrium per dag. Dat komt in totaal neer op ongeveer 6 gram keukenzout, want slechts twee vijfde van zout is ook daadwerkelijk natrium. Minder is echter ook prima. Om goed te kunnen functioneren heeft je lichaam dagelijks namelijk maar zo’n 1,5 gram natrium nodig.

Met 3,75 gram zout per dag zit je dus ook al goed. Kinderen onder de tien jaar mogen bovendien minder zout binnenkrijgen dan volwassenen, omdat hun nieren nog minder kunnen verwerken. Zeker bij jonge baby’s mag je daarom nooit extra zout aan het eten toevoegen!

Zout is zout!

Nog wel een handige opmerking wanneer je je dagelijkse zoutconsumptie berekent: dit geldt voor praktisch alle soorten zout. Veel gezondheidsblogs propageren het idee dat exotische zoutsoorten op de één of andere manier gezonder zijn. Daar zit je dan, met je dure zakken roze Himalayazout en Keltisch zeezout…

Het veelgehoorde argument dat die soorten een andere mineraalsamenstelling hebben, is in deze context waardeloos. Ze bevatten namelijk nog steeds even veel natrium, andere mineralen of niet. Ook hiervan kun je daarom nog steeds niet meer eten dan die 6 gram per dag. De enige mogelijke uitzondering is JoZo-zout, waarover later meer!

Zout uit de supermarkt

Dat er echt heel veel zout in ons bewerkte eten zit, wordt duidelijk wanneer je hoort dat maar liefst 80% van onze zoutinname uit voorbewerkte producten afkomstig is. Denk daarbij aan snacks en gebak, maar ook aan sauzen, kant-en-klare maaltijden en zelfs zogenaamd ‘gezonde’ producten als soepen en brood.

Wie echt iets aan zijn zoutinname wil doen, kan daarom maar beter voor onbewerkte producten kiezen, of goed de labels lezen. Dat laatste is sowieso een verstandige keuze wanneer je je echt bewust wilt zijn van wat er in je maag belandt!

Tips om zoutarm te eten

Via applicaties als de Eetmeter kun je er snel genoeg achter komen of je te veel zout per dag eet. Maar wat doe je er nu aan als dat inderdaad het geval is? Je wilt immers ook niet met flauw eten voor je neus blijven zitten. En trouwens, zo veel zout voeg je niet eens aan je eten toe – hoe kun je dan minderen? Met onderstaande tips wordt dat gelukkig een heel stuk makkelijker!

1. Geen pakjes en zakjes

Dit is misschien wel dé tip voor wie minder zout wil eten. Veel bedrijven van kant-en-klare maaltijd houden er geen rekening mee hoeveel zout per dag jij binnenkrijgt. Natrium is een goedkope smaakversterker, dus ze gooien er gewoon flink wat in. De beste manier om dat probleem te voorkomen is dus om zo veel mogelijk zelf te koken. Zo hou je zelf de controle.

2. Eet minder brood

Brood is een speciaal geval in die categorie. Uit onderzoek blijkt dat heel veel broden nog steeds veel te veel zout bevatten. Het is voor de meeste mensen helaas niet haalbaar om dagelijks zelf brood te gaan staan bakken, dus hoe vermijd je dat zout dan? De beste manier is om gewoon wat minder brood te eten. In dit artikel geven we je daarvoor wat goede suggesties!

3. Kies voor kruiden

Maar als je zelf aan het koken slaat, hoe voorkom je dan dat de boel flauwtjes blijft smaken? In deze situatie zijn kruiden en specerijen je beste vriend. Wanneer je de boel daarmee flink op smaak brengt, zul je nauwelijks zout meer nodig hebben. Zeker pittigheid is uitstekend geschikt om voor zout te compenseren. Een pepertje, knoflook of een stukje gember is dus een prima keuze.

4. Voeg gezonde vetten toe

Ook vetten kunnen ervoor zorgen dat je maaltijden lekkerder smaakt. Natuurlijk is dit een tip die je met mate toe moet passen. Vetten kunnen namelijk ook heel veel calorieën leveren en zo je afvalpogingen tegenwerken. Maar kies je voor gezonde vetten en hou je het beperkt? Een drupje olijfolie door een couscoussalade doet wonderen!

5. Een beetje zuur

En ten slotte kan ook een hint van een zure smaak helpen om je dat zout te doen vergeten. In veel Oost-Europese gerechten wordt precies om die reden wel eens azijn gebruikt. Maar ook citroen- of limoensap is een fantastische keuze voor wie zijn eten graag natriumarm houdt. En wat dacht je van augurken in bijvoorbeeld een salade?

6. Gebruik JoZo zout

Toch een beetje zout toevoegen? Dan is JoZo de beste keuze. Daar is namelijk een deel van het natrium vervangen door jodium en kalium. En laat vooral die kalium nu net het mineraal zijn dat de werking van natrium deels tegengaat! Ook voor de Jozo geldt natuurlijk wel dat je het nog steeds met mate moet gebruiken.

7. Wen eraan!

En de laatste tip is heel simpel om je zoutarme leven een beetje tijd te gunnen. In het begin zal je eten inderdaad flauw smaken, maar je smaakpapillen zijn gelukkig flexibel. Na een weekje of wat mis je het zout niet meer, en zul je veel kant-en-klaar eten juist veel te zout vinden.

Interessant artikel?

Een reactie onderaan het artikel stel ik heel erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren. Ook het delen van dit bericht via de social media buttons wordt heel erg gewaardeerd!

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties