Hoe (on)gezond is Italiaans eten?

Met Italiaans eten is iets vreemds aan de hand. Aan de ene kant lijkt het razend gezond – Italianen worden gemiddeld een stuk ouder dan de meeste Europeanen. Stap je echter een Italiaans restaurant in, dan krijg je niets voorgeschoteld dat ook maar een beetje in je goede eetpatroon past.

De reden? Italiaans in Italië en Italiaans in Nederland zijn twee heel verschillende dingen! Hoe dat zit, leggen we je graag uit in de blog van vandaag. En natuurlijk kijken we ook meteen hoe je Italiaans eten zelf ook een beetje gezonder maakt!

Italiaans eten in Nederland

Als je in Nederland Italiaans gaat eten, dan betekent dat toch meestal pizza of pasta. En dat heeft een aantal nadelen! Om de drie belangrijkste maar even kort onder elkaar te zetten:

Veel snelle koolhydraten

Pasta wordt over het algemeen van wit tarwemeel gemaakt. Ook pizzabodems zijn voornamelijk wit meel. Dat betekent dat je met de standaard Italiaanse maaltijd een flinke lading snelle koolhydraten binnenkrijgt. Een beetje daarvan is niet zo’n probleem, maar als het de hoofdmoot van je diner vormt? Niet heel gezond.

Veel onverzadigd vet

Daar komt bij dat pizza’s en pasta’s doorgaans met veel kaas en vlees bereid worden. Veel verzadigd dierlijk vet, met andere woorden. Ook voor verzadigd vet geldt weer: kleine hoeveelheden zijn geen probleem, maar als je er te veel van eet, wordt het ongezond. Zo is een overschot aan verzadigd vet erg slecht voor je hart en bloedvaten.

Weinig groente

Ten slotte is de Italiaanse keuken in Nederland erg arm aan groenten. Die paar lepels tomatensaus zijn meestal de hele portie die je bij je maaltijd krijgt. Hoogstens liggen er daarnaast nog wat zielige stukjes paprika op je pizza. Zelfs salades als de caprese zijn meestal meer kaas dan groente.

De mediterrane keuken

Kijken we echter naar de Italiaanse keuken, en meer algemeen naar de mediterrane keuken, dan krijgen we een heel ander beeld. Italiaans eten zoals dat in Italië gegeten wordt, is juist heel gezond. Daar zijn een aantal belangrijke redenen voor:

Veel onbewerkte producten

Echt Italiaanse gerechten bestaan heel vaak maar uit een paar ingrediënten. Die worden dan echter wel vers en onbewerkt gebruikt. En dat betekent dat er maar heel weinig toegevoegde suikers en andere rommel in een Italiaans dieet terecht komen.

Veel groente

Ook is Italiaanse eten een stuk rijker aan groente dan de doorsnee pizzeria doet vermoeden. Zo zitten de verschillende soepen en salades er vol mee. Ook wordt er vaak groenten in of bij hoofdgerechten geserveerd, wederom vaak weer vers en relatief onbewerkt.

Gezonde vetten

Die ongezonde vetten vind je dan juist weer mínder in de Italiaanse keuken. Er wordt meer mager, onbewerkt vlees gebruikt, en een stuk minder vette Hollandse kaas. Daarentegen worden in Italiaanse gerechten meer gezonde vetten als olijfolie gebruikt.

Kleinere porties

Ten slotte is er nog de portiegrootte. Want ja, Italianen eten ook pasta – maar dan als klein voorgerecht, niet in bergen van 1.000 calorieën. En in plaats van een heel bord pizza wordt er een losse punt gegeten voor de lunch. Hele maaltijden bestaan eerder uit dat genoemde magere vlees met groente – een stuk betere verdeling van calorieën.

Italiaans eten gezond maken

Er bestaat dus een wereld van verschil tussen écht Italiaans eten en wat wij Nederlanders daar vaak onder verstaan. Het slechte nieuws is dat je pizza quatro formaggi daarmee nog steeds niet gezond is. Het goede nieuws is dat je nog steeds prima Italiaans kunt eten! Met wat kleine tips zet je gewoon een verantwoorde maaltijd op tafel.

Kook zelf!

Misschien wel de belangrijkste tip: ga ook voor onbewerkt en eenvoudig. Haal geen pizza om de hoek; bak hem zelf. Gebruik geen kant-en-klare tomatensaus; meng gewoon even zelf een blik tomatenblokjes met wat bouillon en kruiden. Koop geen geraspte nep-kaas maar een goed blok Parmezaan. Zo hou je al driekwart van de troep van je bord weg.

Maak iets anders dan pasta

Italiaans is meer dan pasta. Risotto, melanzane al parmigiana en geroosterde groenten zijn óók allemaal gerechten uit dezelfde keuken. En dan hebben we het nog niet eens over alle mogelijke bereidingen van vlees, vis en gevogelte. Kijk vooral eens een goed kookboek in om te zien wat er allemaal mogelijk is!

Voeg groente toe

Groente toevoegen aan Italiaans eten kan heel makkelijk – er gaat heel wat spinazie in een pastasaus of op een pizza. Je kunt ook gewoon lekkere bijgerechten maken, zoals gegrilde groenten met kruiden of salades. Óf je pakt het nog grondiger aan en vervangt bijvoorbeeld pasta door courgette, of pizzadeeg door een bloemkoolbodem!

Gebruik magere eiwitten

In plaats van plakjes salami op je pizza kun je beter ham of kipfilet gebruiken. Laat volvette kaas liggen en kies voor verse kazen of mozzarella. Of laat de dierlijke producten helemaal voor wat ze zijn en maak bijvoorbeeld een Italiaanse pasta met kikkererwten. Vetten zijn niet slecht, maar ga dan liefst wel voor de gezonde variant in bijvoorbeeld olijfolie!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
<< Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties