Waarom kaneel zo enorm gezond is!

Bijna iedereen houdt wel van kaneel: de specerij geeft immers een heerlijk warme smaak aan allerlei gerechten, van appeltaart tot rijstepap. Wat echter minder bekend is, is dat kaneel ook heel gezond is. Van blaasontstekingen tot verkoudheden – de meest uiteenlopende kwaaltjes kun je ermee doen verzachten. In de blog van vandaag vertellen we er alles over, zodat je vanaf nu ook weet hoe je met kaneel je gezondheid kunt verbeteren!

Wat is kaneel?

Waarschijnlijk heb je wel ergens een potje kaneel in je kast staan – maar weet je ook waar dat precies vandaan komt? De specerij is eigenlijk de binnenbast van de scheuten van een bepaalde boomsoort die meestal gewoon de kaneelboom genoemd wordt. Er bestaan allerlei soorten, maar de bekendste zijn Ceylonkaneel en Cassia; het poeder dat je in de supermarkt koopt, is meestal een combinatie van deze twee soorten.

In principe maakt het weinig uit welke soort je gebruikt, tenzij je er echt heel erg veel van eet eet: ga dan liever voor Ceylonkaneel. Daarin zit veel minder cumarine, een stof die in grote hoeveelheden gevaarlijk kan zijn.

Kaneel gezond

We zeiden al dat kaneel gezond is, en één van de belangrijkste redenen daarvoor is dat het ontstekingsremmend werkt. Ontstekingen zijn de oorzaak van allerlei vervelende kwaaltjes en pijntjes, en om die reden is de specerij heel breed toepasbaar. Bij artrosepatiënten kan het de pijn in de gewrichten verminderen, en ook blaasontstekingen gaan sneller over bij patiënten die dagelijks een flinke lepel kaneel door hun eten roeren.

Ook wie een zere of ontstoken keel heeft, kan daar met deze bijzondere specerij verlichting in brengen: kaneelthee is in dat geval de beste manier om de werkzame stoffen zo snel mogelijk op de juiste plek te krijgen.

Kaneel en bloedsuikerspiegel

Een ander enorm voordeel van kaneel is dat het een positief effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Het zorgt er bij het eten voor dat de hoeveelheid bloedsuiker minder piekt, waardoor je lichaam minder insuline aan gaat maken. Op de lange termijn helpt dit je om af te vallen: je slaat op deze manier namelijk ook minder vet op.

Ten slotte lijkt het erop dat de specerij de hoeveelheid slecht cholesterol in je lichaam verlaagt, en ook dat zorgt er uiteindelijk voor dat je hart en bloedvaten in een betere conditie blijven.

Overige voordelen van kaneel

En daar is de lijst voordelen nog niet afgelopen! Recent onderzoek suggereert bijvoorbeeld sterk dat kaneel het geheugen verbetert, onder andere dankzij de mineralen magnesium, mangaan en ijzer die het algemene cognitieve vermogen stimuleren. Ook handig: dagelijks even gorgelen met wat kaneelwater zorgt ervoor dat je adem veel frisser wordt, omdat kaneel een antibacteriële werking heeft in je mond.

En heb je veel last van koude handen en voeten? Dan kan kaneel zeker in de winter een verwarmende werking voor je hele lichaam hebben – lekker met bijvoorbeeld een bakje appelmoes of zelfs in een kop warme chocolademelk.

Honing en kaneel

Je kunt dus wel zeggen dat deze specerij een echte superfood is – maar wonderbaarlijk genoeg is het zelfs nog gezonder in combinatie met honing. De stoffen in beide voedingsmiddelen zitten versterken wederzijds de geneeskrachtige werking voor veel van de hierboven beschreven voordelen, waardoor één plus één dus plotseling drie wordt!

Je kunt deze combinatie op allerlei manieren gebruiken: zet bijvoorbeeld je favoriete thee met een lepel honing en een flinke snuf kaneel, zoet je havermout ermee, of roer het zelfs door je yoghurt. Zo maak je optimaal gebruik van de gezondheidsvoordelen die kaneel je te bieden heeft!

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties