13 oorzaken waarom je altijd moe bent!

Vermoeidheid is een groot probleem voor veel mensen. Natuurlijk voelen we ons allemaal wel eens een dagje duf na een gezellige avond of een slechte nacht. Dat is echter iets heel anders dan een chronische vermoeidheid waar je maar niet vanaf weet te komen. Hoeveel je ook slaapt en hoe rustig je ook blijft, je bent gewoon altijd moe. Niet alleen heel vervelend, ook gewoon uit praktisch oogpunt een drama. Maar hoe los je een probleem op waarvan je niet eens weet wat de oorzaak is? Vandaag geven we daarom 13 mogelijke oorzaken waarom je altijd moe kunt zijn.

Altijd moe zijn oorzaak

Vermoeidheid is een complexe aangelegenheid. Het is daarom niet voor niets dat huisartsen vaak niet zo makkelijk een oorzaak aan kunnen wijzen als jij je chronisch duf voelt. Misschien eet je te veel, maar misschien ook wel te weinig. Misschien ben je te druk, of doe je juist te weinig. Er is zo veel mogelijk dat jouw persoonlijke context van enorm belang is.

Om die reden kunnen we je in dit artikel ook niet één duidelijke redenen geven. In plaats daarvan krijg je een lijst van dertien oorzaken die chronische vermoeidheid tot gevolg kunnen hebben. Zit er iets tussen dat voor jou van toepassing kan zijn? Dan kun je daarmee aan de slag!

1. Slechte slaap

Vanzelfsprekend is slaap het eerste waar je naar kijkt als je moe bent. Meer slapen helpt echter niet altijd. In dat geval kan het probleem hem ook in de kwaliteit van je slaap zitten. Is je slaapkamer vaak licht of rumoerig? Snurk je veel en heb je mogelijk last van een slaapapneu? Ga je op heel onregelmatige tijden naar bed? Dan kun je zelfs met uren slaap nog moe blijven!

2. Constante stress

Wanneer je ook na werk nog piekerend thuiszit, kom je nooit echt tot rust. En dat kan uitputtender zijn dan je denkt! De cortisol die je in stressvolle situaties aanmaakt, zorgt er opnieuw voor dat de kwaliteit van je slaap achteruit gaat. De oorzaken zijn natuurlijk niet altijd te vermijden, maar je kunt er met bijvoorbeeld yoga, meditatie of wandelingen wel beter mee omgaan.

3. Inactieve leefstijl

Ben jij vaak te moe om te sporten? Dan het is ook mogelijk dat je zo moe bent omdat je niet sport. Een inactieve leefstijl kan paradoxaal genoeg juist zorgen dat je je altijd moe voelt. Zelfs kleine beetjes kunnen in dat geval al helpen om je energieniveau op te krikken. Denk aan een stabureau of de trap in plaats van de lift. Of sta tijdens het werken elk kwartier even een minuutje op.

4. Te weinig eten

Een auto kan niet rijden zonder brandstof, en op dezelfde manier doet jouw lichaam het zonder voedsel niet. Als je te weinig eet, ga je je automatisch suffer voelen. Op die manier wordt voorkomen dat je je al te veel in gaat spannen. Wanneer je dieet langdurig ontoereikend is, kan dat ervoor zorgen dat je altijd moe bent! Een volgende reden om niet op een crashdieet te gaan.

5. Te weinig drinken

Ook een gebrek aan vocht kan soortgelijke gevolgen hebben. Zelfs als je maar licht gedehydrateerd bent, kun je je al moeër voelen dan je normaal gesproken doet! Het is dus belangrijk om iedere dag in ieder geval 1,5 tot 2 liter water te drinken. Is het buiten warm of ben je stevig aan het sporten? Dan kun je daar zo nog een liter bij optellen.

6. Te veel snelle koolhydraten

Dat je beter geen suiker en andere snelle koolhydraten kunt eten, weet je waarschijnlijk al. Het effect op je energielevels is één van de redenen! Na iedere suikerpiek in je bloed volgt namelijk ook weer een dal – en hoe hoger de piek, hoe dieper dat dal. Dat betekent dat je je al snel doodmoe voelt, even iets eet, in een volgend dal belandt, enzovoort.

7. Te veel energiedrankjes

Iets soortgelijks gebeurt wanneer je te veel afhankelijk bent van allerlei energiedrankjes. Na iedere shot suiker, cafeïne of andere oppeppende ingrediënten leef je even op – en stort je weer net zo hard in. Op die manier heb je nooit het gevoel dat je echt uitgerust bent. Merk je dat je echt te veel koffie of energydrinks drinkt? Dan kan het de moeite waard zijn om daar een tijdje helemaal mee te stoppen.

8. Intoleranties

Allergieën en intoleranties kunnen op hun beurt ook voor een uitgeblust gevoel zorgen. Het nare hiervan is dat er ontzettend veel mogelijk is. Gluten, zuivel en eieren zijn bekende daders, maar ook bijvoorbeeld nachtschadeplanten kunnen voor problemen zorgen. En natuurlijk kunnen het ook niet-eetbare producten zijn, zoals huisdieren of pollen. Een arts kan je helpen om jezelf voor eventuele allergieën te laten testen!

9. Tekorten

Het is echter ook mogelijk dat je van bepaalde stofjes juist te weinig binnenkrijgt. Er zijn een aantal vitamines en mineralen rechtstreeks gerelateerd aan je energieniveau. Te weinig vitamine B-12 kan voor vermoeidheid zorgen, evenals een tekort aan vitamine D. Bij de mineralen is vooral ijzer berucht, maar ook calcium en magnesium kunnen van belang zijn.

10. Ontstekingen

Wanneer zich ergens in je lichaam een ontsteking bevindt, kost dat behoorlijk wat energie. Het gevolg: je bent steeds een stuk moeër dan je zou willen zijn. Vermoeidheid kan zelfs een eerste symptoom zijn van bijvoorbeeld een blaasontsteking. Lang voordat er iets pijn gaat doen, merk je al dat je niet vooruit te branden bent!

11. Schildklier

Je schildklier regelt je hormoonhuishouding en stofwisseling. Werkt hij te langzaam, bijvoorbeeld door een tekort aan jodium, dan lijkt alles opeens een stuk meer moeite te kosten dan normaal. Vaak zijn er in dat geval ook andere symptomen. Je komt bijvoorbeeld flink aan en hebt het steeds koud. Ga naar je huisarts als je vermoedt dat jouw schildklier je parten speelt.

12. Bloedarmoede

Wanneer je niet voldoende hemoglobine in je bloed hebt, kan er niet voldoende zuurstof vervoerd worden. Dat leidt niet alleen tot vermoeidheid, maar ook tot duizelingen, zeker als je opstaat. De behandeling van bloedarmoede is afhankelijk van de oorzaak, dus ook hier is een doktersbezoekje aan te bevelen. Meer ijzer eten kan echter nooit kwaad!

13. Ziektes

Ten slotte zijn er verschillende aandoeningen die tot extreme vermoeidheid kunnen leiden. Een aantal daarvan, zoals MS, zijn lichamelijk. Ook mentale ziektes als depressie kunnen er echter voor zorgen dat je altijd moe bent. Werken al bovenstaande opties niet en voel je je nog steeds zo moe? Dan is het verstandig om het met je huisarts eens over verdere opties te hebben.

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties