2

Waarom je dik wordt van stress!

Er zijn allerlei factoren die ervoor kunnen zorgen dat je maar geen vet verliest, zoals bijvoorbeeld een slecht dieet met te weinig beweging. Dat is echter zeker niet het enige dat invloed op je figuur kan hebben! Eén van de zaken die bij veel mensen ook een rol speelt, is een overmaat aan stress: stress kan een echte dikmaker zijn, zeker wanneer je niet goed weet welke invloed het op je algemene gesteldheid heeft. In de blog van vandaag leggen we precies uit hoe stress ervoor zorgt dat je aankomt, én leggen we uit hoe je die nadelen het beste tegen kunt gaan!

Cortisol, het stresshormoon

Tegenwoordig komt stress doorgaans van drukte op het werk of zorgen om geld, maar in de oertijd lag het gevaar doorgaans in heel andere – en acutere – hoekjes, zoals bijvoorbeeld roofdieren. De fysieke stressreactie was daarbij bijzonder nuttig: het stresshormoon cortisol zorgt er namelijk voor dat je voor korte tijd meer energie hebt, zodat je beter met de dreiging om kunt gaan.

Ideaal als je voor een beer op de vlucht moet slaan, dus! Vandaag de dag duren vervelende situaties echter vaak een stuk langer, veel mensen ervaren constant stress door bijvoorbeeld problemen op het werk waardoor mensen vaak last hebben van een chronisch verhoogd cortisol level. In zo’n geval kan het hormoon allerlei vervelende bijwerkingen hebben.

Dikke buik door stress

Eén van de nadelen van cortisol is dat het ervoor zorgt dat je meer vet opslaat. In stresssituaties gaat je lichaam namelijk spierweefsel omzetten tot glucose, zodat je voldoende energie hebt om het gevaar het hoofd te bieden – maar omdat je in onze moderne wereld maar zelden meer aan het vluchten hoeft te slaan, heb je die energie vaak helemaal niet nodig.

Het wordt daarom uiteindelijk in vet omgezet. Cortisol zorgt er bovendien voor dat dat vet vooral op je buik terecht komt, zo blijkt onder andere uit dit onderzoek – voor veel mensen precies het belangrijkste probleemgebied! Wanneer je je buikje maar niet kwijtraakt, kan het dus zeker met het stresshormoon te maken hebben. Hieronder enkele mogelijke gevolgen van chronisch verhoogde cortisol levels.

  • Moeite met slapen
  • Uitputting
  • Spierafbraak
  • Vet opslag (vooral rond de buik)
  • Darmklachten
  • Overgewicht
  • Hart- en vaatziekten
  • Veroudering

Insuline en trek

Een ander probleem is de verhoogde aanmaak van insuline die veroorzaakt wordt door stressreacties. Wanneer je veel van dat hormoon in je lichaam hebt, krijg je automatisch meer trek, en dan vooral in ‘slechte’ voedingsmiddelen als vette snacks en suiker. Wie even snel iets wil eten, eindigt daarom al snel met een kroket uit de muur of een reep chocolade die je waarschijnlijk binnen de kortste keren helemaal op eet.

Die calorieën fungeren echt als troostvoedsel, een soort kortstondig antidepressivum. Voor een keertje hoeft dat geen probleem te zijn, maar wie langdurig onder spanning staat en daarom regelmatig een rol koekjes leeg eet, zal dat wel degelijk terugzien in zijn buikomvang!

Andere nadelen van stress

Stress draagt verder nog op enkele indirecte manieren bij aan een hogere vetopslag. Zo slapen gestreste mensen vaak slechter, iets dat ervoor zorgt dat je meer ghreline en minder leptine aanmaakt. Daardoor krijg je meer trek in zoetigheid, en ben je tegelijkertijd minder goed in staat om te merken dat je vol zit – een combinatie die alleen maar tot problemen kan leiden!

Drukte zorgt er ook voor dat je minder tijd hebt om bijvoorbeeld gezonde maaltijden te koken of te gaan sporten – en als je de tijd al hebt, ben je uit vermoeidheid meestal niet bepaald gemotiveerd meer. Zo zorgt stress ervoor dat je discipline ongemerkt steeds meer verzwakt, met alle gevolgen van dien.

Tips tegen stress

Minder stress komt je lichaam en gezondheid dus flink ten goede. Nu kun je natuurlijk proberen om hardnekkig door te gaan met alles dat je aan het doen bent en je tegelijkertijd tóch aan je zorgvuldig samengestelde dieet te houden, maar je loopt een flinke kans dat dat uiteindelijk misgaat. Mensen hebben uiteindelijk maar een beperkte hoeveelheid wilskracht, en er komt een punt dat je er gewoon doorheen zit.

Moet je het dan maar gewoon opgeven? Nee, dat hoeft zeker niet, maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat je soms nu eenmaal niet alles perfect kunt doen. Accepteer dat feit, dwing jezelf om af en toe iets heel anders te gaan doen ter ontspanning, je kunt o.a. denken aan:

  • Lees eens een boek
  • Maak een flinke wandeling in het bos
  • Ga regelmatig sporten en eet gezond
  • Luister naar je favoriete muziek
  • Ga wat leuks doen met vrienden
  • Yoga
  • Meditatie- en ontspanningsoefeningen

Wil jij gezond eten zonder uren in de keuken te staan?
Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Mark (beheerder) - 7 april 2016

Dag Marianne,

Dankjewel en leuk om te horen! 🙂

Groetjes,

Mark

Reageer
Marianne Jansen - 7 april 2016

Mooie goede duidelijke artikelen,dank je hiervoor.
mvr gr Marianne Jansen

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 2 reacties