"Transformeer je lichaam in een vetverbrandende machine!"

Word je dik van brood?

15 augustus, 2016
Mark

Van alle voedingsmiddelen die op dit moment onder vuur liggen, krijgt brood het misschien wel het zwaarst te verduren. Was het vroeger een belangrijke basis van onze dagelijkse maaltijden, tegenwoordig kan het niets meer goed doen. Brood maakt dik, brood veroorzaakt ziektes, en zo zijn er nog talloze claims te vinden. Beetje onrustbarend voor wie dagelijks bij de lunch wil genieten van zijn bammetjes! Maar hoe erg is het nu werkelijk gesteld met dat brood? Verzekert het je automatisch van meer vet dan je leuk vindt, of is er meer aan de hand? Kortom: word je dik van brood? We zetten alles op een rijtje!

Calorieën in brood

Laten we allereerst even duidelijk stellen dat er geen voedingsmiddelen zijn waar je per definitie dik van wordt wanneer je ze eet. Aankomen gebeurt wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, punt. Zelfs de meest calorierijke voedingsmiddelen kunnen dus prima zijn, zolang je er maar niet teveel van eet!

En hoe zit dat dan met brood? Eén sneetje bevat nog geen 80 calorieën. Dat is minder dan bijvoorbeeld een portie muesli of een granenreep. Natuurlijk komen er nog calorieën bij met het beleg, maar zelfs dan is brood absoluut geen gegarandeerde dikmaker wanneer je naar de geleverde energie kijkt.

Word je dik van koolhydraten?

De meeste claims dat je van brood dik zou worden, hebben echter niets te maken met het aantal calorieën. Doorgaans zijn het vooral de koolhydraten die de schuld op zich geschoven krijgen. Deze macronutriënten vervullen allerlei functies in je lichaam, waaronder het activeren van de insulineproductie.

Dit hormoon zorgt er op zijn beurt weer voor dat overbodige energie als vet wordt opgeslagen. Dat gebeurt echter alleen wanneer je er teveel van eet. Het gaat allemaal om de juiste balans. Koolhydraten en brood zorgen dus niet per definitie voor vet toename. Integendeel, je hebt ze juist hard nodig als brandstof voor je lichaam. Wanneer je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, gebruikt je lichaam (spier)eiwit om aan voldoende energie te komen. Dit wil je vanzelfsprekend voorkomen.

Koolhydraten minderen

Niets mis met koolhydraten, dus, maar er zit een addertje onder het gras. Omdat de meeste Nederlanders te veel koolhydraten binnenkrijgen is de slechte reputatie ervan ontstaan. Ga maar na: bij het ontbijt een kom muesli of havermout, tussendoor een koekje, bij de lunch een paar boterhammen met kaas… Tegen die tijd zit je al aan je aanbevolen hoeveelheid voor die dag, en dan moeten het diner nog komen.

Voor veel mensen bestaat de avondmaaltijd wederom vooral uit koolhydraten als pasta, rijst of aardappels. Als je zo veel koolhydraten eet, kan dat wel degelijk nadelige gevolgen hebben. Als je lichaam al die energie niet nodig heeft, bijvoorbeeld omdat je een zittende baan hebt, dan zal het overschot worden opgeslagen als lichaamsvet. Het kan dus zinnig zijn om wat minder koolhydraten te eten, bijvoorbeeld door minder brood te eten. Dit betekent echter niet dat brood op zichzelf de boosdoener is.

Wij geven een Gratis Receptenboek weg!

Wil jij dit receptenboek ontvangen?

Voordelen van brood

Je hoeft brood dus zeker niet helemaal te vermijden. Het heeft namelijk ook allerlei voordelen. Eén is dat brood voor veel mensen een belangrijke bron van vezels is – zolang het maar volkoren brood is, natuurlijk. Vezels zijn essentieel voor de gezondheid van je darmen. Daarnaast bevat brood belangrijke mineralen, zoals onder andere jodium, en is het natuurlijk gewoon een makkelijke energieleverancier.

Brood levert je dus energie en calorieën, maar het zijn calorieën waar je lichaam wat aan heeft. Ze geven de vezels je een gevoel van verzadiging. Ze helpen je om de rest van de dag eetbuien tegen te gaan. Je lichaam voeden met hoogwaardige calorieën is waar het om gaat als je een gezonde leefstijl nastreeft. Zolang je zeker weet dat je een brood zonder suiker kiest, heeft het dus wel degelijk de nodige voordelen.

Word je dik van brood?

Kortom, word je dik van brood? Het simpele antwoord is nee. Je kunt prima regelmatig brood eten, wanneer je voor een gezond product van goede kwaliteit gaat, en wanneer je varieert met bijvoorbeeld het beleg dat je erop eet. Het enige dat belangrijk is, is dat het goed in de rest van je voedingspatroon past.

Zorg dat je ook genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt, en dat niet al je energie uit koolhydraten komt. Beleg je brood dus niet met een suikerbom zoals chocoladepasta, hagelslag of vruchtenjam, maar ga voor voor mager vleeswaar, cottage cheese of bijvoorbeeld hummus. Let op de hoeveelheid calorieën die je aan het eind van de dag gegeten hebt. Beschouw brood, kortom, als een deel van het geheel, en niet als een op zichzelf staand probleem. Zo blijf je eenvoudig gezond – en kun je toch van een lekkere sandwich bij de lunch genieten!

Interessant artikel?
Ik zou het enorm waarderen als je het deelt via de social media buttons. Ook een reactie stel ik erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren!

Heb jij ons nieuwe boek al gezien?
Betaalbare, praktische en snelle recepten! Klik op de afbeelding voor meer info. Of bekijk HIER de reviews/reacties op Facebook!

Interessant artikel?
Ik zou het enorm waarderen als je het deelt via de social media buttons. Ook een reactie stel ik erg op prijs. Ik probeer altijd dezelfde dag nog te reageren!

Heb jij ons nieuwe boek al gezien? 
Betaalbare, praktische en snelle recepten! Klik op de afbeelding voor meer info. Of bekijk HIER de reacties/reviews op Facebook!

AANBEVOLEN VOOR JOU!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Duidelijk artiekel!
Maar zelf merk ik dat wanneer ik brood aan mijn maaltijd toevoeg dat ik echt wel aankom.
En dan zit ik goed met mijn kcall. Inname over de dag.
Hiervoor gebruik ik jou recepten uit fitchef.
Zelf probeer ik zelf gebakken speltbrood te beperken en het 1 a 2 maal per week een sneetje van 50 gr te eten dan gaat het wel goed.
Dank voor je duidelijke en leuke informatie!

Dag Leonie,

Kennelijk zijn we allemaal anders. Goed dat je weet wat wel en niet voor jou werkt. Dat is uiteindelijk het belangrijkste!
Ga zo door!

Sportieve groet,

Mark