FitChef Turbo (deel 2) is uit…!

Hoeveel suiker zit er eigenlijk in snoep?

Snoep heeft een behoorlijk ongezond imago, en dat is duidelijk niet voor niets. Het zit boordevol suiker, en dan kun je tegenwoordig als voedingsmiddel weinig meer goed doen. Toch worden er door de meeste Nederlanders jaarlijks nog zakken vol snoep weggewerkt. Zeker kinderen zijn er vaak bijzonder dol op, wat met al die kleurtjes en smaakjes geen wonder is. Toch tijd om eens een artikel aan snoep te besteden, met andere woorden. Want wat is nu precies het probleem van die suikers? Hoeveel suiker zit er eigenlijk in de populairste snoepsoorten? En bestaan er ook gezondere varianten? De antwoorden op al die vragen lees je vandaag in onze blog!

Hoe ongezond is snoep?

Als we willen weten hoe ongezond snoep precies is, moeten we natuurlijk naar alle ingrediënten kijken. Het probleem is alleen dat dat er naast die suikers niet bijzonder veel zijn. De meeste snoep bevat hoogstens nog wat extra basisingrediënten als gelatine of  Arabische gom. Daarnaast zijn de toevoegingen vooral smaak- en kleurstoffen.

Het gevolg daarvan is dat snoep naast suiker eigenlijk weinig substantieels bevat. Het levert dus ook praktisch geen nuttige voedingsstoffen; je vindt er geen vezels, eiwitten of gezonde vetten in terug. Zelfs met de vitamines en mineralen valt er weinig positiefs te behalen. Als er bijvoorbeeld al fruitsap gebruikt wordt, is dat zo sterk bewerkt dat er nauwelijks een nutriënt meer over is.

Suiker: de nadelen

En dan is er dus die suiker. Wat zijn daar nou eigenlijk de grootste problemen van? We zetten er een paar belangrijke op een rijtje:

  • Suiker maakt dik. Het levert niet per se meer calorieën, maar verzadigt voor geen meter, waardoor je er al snel te veel van eet. Ook de zoete smaak en het fijne gevoel dat het veroorzaakt dragen daaraan bij.
  • Suiker zorgt voor een razendsnelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Dat is onder andere slecht voor hart- en bloedvaten en kan diabetes type 2 veroorzaken. Daarnaast is ook dit weer een reden voor meer eetbuien.
  • Suiker is slecht voor je darmflora. Het kan ervoor zorgen dat de verkeerde soorten bacteriën te hard gaan groeien. En dat terwijl juist die darmflora van essentieel belang zijn voor je gezondheid.
  • Suiker vermindert je immuunsysteem en draagt zo bij aan allerlei ontstekingen. Dat kan op de lange termijn ook tot allerlei andere problemen leiden, waaronder mogelijk zelfs bepaalde vormen van kanker.
  • Suiker is ontzettend slecht voor je tanden. Het tast je glazuur aan en kan zo gaatjes veroorzaken.

Hoeveel suiker kun je eten?

Als je dat zo bij elkaar ziet, lijkt het misschien alsof je dood neervalt van ieder hapje suiker. Dat is nou ook weer niet het geval: af en toe wat toegevoegde suikers kunnen heus geen kwaad. Het probleem ontstaat wanneer je er standaard te veel van binnenkrijgt. Helaas is dat wel wat er op dit moment voor veel mensen geldt! Suiker wordt namelijk bijna overal in gedaan op dit moment, van brood tot groenten in blik.

Tel dat allemaal bij elkaar op, en je komt op een behoorlijke consumptie per dag uit. De WHO (World Health Organisation) raadt aan om niet meer dan 5% van je calorieën uit toegevoegde suikers te halen. Met 2000 calorieën per dag is dat een grens van 25 gram per dag. Veel mensen gaan daar ruimschoots overheen.

Calorieën en suiker in snoep

Snoep, dat extreem suikerrijk is, kan flink bijdragen aan die hoeveelheid. Het is zo geconcentreerd dat je er enorm veel van binnenkrijgt. Maar hoeveel suiker zit er nu eigenlijk in je favoriete soorten snoep? Met onderstaande tabel krijg je daar een beetje een idee van.

 Kcal (100 gram)Suiker (100 gram)
Winegums32553
Engelse drop38065
Perziken34963
Apekoppen34352
Schuimbanaantjes36079

En hoe zit het met snoep zonder suiker?

Natuurlijk weten ook snoepfabrikanten uitstekend dat het imago van snoep er niet zo goed voor staat. Er worden daarom alle mogelijke trucs uit de kast getrokken om die reputatie te verbeteren. Suikervrij snoep is één van die trucjes. Het klinkt immers al een stuk beter om je snoep op smaak te brengen met kunstmatige zoetstoffen.

Het probleem daarvan is dat het lange termijn effect op gezondheid van die stoffen nog altijd niet helemaal duidelijk is. Ook hier is het niet zo dat je spontaan enge ziektes ontwikkelt als je er af en toe wat van binnenkrijgt, overdrijven is echter zeker niet nodig. Bovendien hou je daarmee de trek in zoetigheid alleen maar in stand. Het is daarom ook meer symptoombestrijding dan een daadwerkelijke oplossing voor onze hoge consumptie van suiker.

Daarnaast levert suikervrij snoep nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid calorieën, zonder verzadigend effect. Afhankelijk van de soort zo'n 200 tot 250 kcal per 100 gram.

En natuurlijk gezoet snoep?

Een andere categorie van ‘suikervrij’ snoep is het zogenaamde ‘natuurlijk gezoete’ snoep. Er is dan bijvoorbeeld appelsap of dadelpuree gebruikt om het geheel toch een mierzoete smaak te geven. Het idee hierachter is dat natuurlijke suikers op de een of andere manier ‘beter’ zouden zijn dan kunstmatig toegevoegde suikers.

Helaas is het tegendeel het geval. Wanneer het geïsoleerd wordt is suiker uit fruit precies hetzelfde als alle andere suikers. In je lichaam wordt het dan ook precies hetzelfde verwerkt. Theoretisch zouden fruitsappen en –siropen meer vitamines en mineralen kunnen bevatten, maar ook dat valt vaak vies tegen. Natuurlijk gezoet snoep is daarmee dus zelden gezonder dan gewoon snoep met suiker.

Gezond snoepen!

Kun je dan nooit meer iets zoets tussendoor eten? Dat valt ook wel weer mee; we raden je alleen aan om net even voor andere producten te kiezen. Niet zo mierzoet als een zak winegums, maar wel veel beter voor je gezondheid. Een paar suggesties:

Wil jij afvallen of fitter worden met een plan en recepten dat werkt op de lange termijn? Bekijk de FitChef boeken dan eens!

Vond je dit een interessant artikel?
Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties