Hij is er…! FitChef Turbo – Eiwitrijke Recepten in 5-15 minuten!

2

9 gezonde voeding fabels!

Gezonde voeding is nog zo makkelijk niet. Er is zo veel informatie over te vinden, dat er praktisch geen claim onbetwist kan blijven: welk advies je ook volgt, er is altijd wel iemand of een ander onderzoek dat precies het tegenovergestelde aanraadt. Daarom is het altijd belangrijk om je gezonde verstand te gebruiken! Van sommige gezonde voeding mythes weten we inmiddels allang zeker dat ze niet kloppen. In deze blog behandelen we negen fabels waar veel mensen nog altijd in geloven, en vertellen we je waarom je je er vooral niet te veel van moet aan trekken!

Gezonde voeding fabels

1. Vet is de vijand

Wie deze blog regelmatig leest, zal inmiddels wel weten dat dit onzin is – maar de 0%-producten worden in de supermarkt nog altijd veel verkocht! Het idee dat vet je dik maakt en voor hartproblemen zorgt, is dan ook hardnekkig. In werkelijkheid hebben onderzoekers allang vastgesteld dat vetten geen substantieel risico opleveren, en dat je vooral de onverzadigde vetzuren wel degelijk nodig hebt. Wel is duidelijk dat je de transvetten – gedeeltelijk geharde vetten in o.a. chips en frituur – maar beter kunt laten staan.

2. Van koolhydraten word je dik

Nu vet steeds meer uit het verdomhoekje begint te komen, zijn koolhydraten het volgende macronutriënt dat voor zondebok mag spelen. Je zou er dik van worden en allerlei enge ziektes van krijgen, om maar wat claims te noemen. Allemaal onzin! Je hebt koolhydraten gewoon nodig om energie te produceren, en zolang je er niet te veel van eet en ze een evenwichtig plekje binnen je voedingspatroon krijgen, leveren ze echt geen problemen op.

Wel is het belangrijk om te kijken naar het soort koolhydraten dat je eet. Snelle koolhydraten (ijs, snoep, koek etc.) moet je zoveel mogelijk proberen te vermijden, maar langzame koolhydraten (zilvervliesrijst, havermout, groente) passen uitstekend in een gezond eetpatroon. Zoals met alle gezonde voeding geldt: balans en gezond verstand zijn beter dan het volledige schrappen van productgroepen.

3. Vruchtensap is een goede vervanging voor fruit

Producenten van vruchtensap adverteren graag met de gezondheidswaarde van hun producten – maar helaas, het idee dat je je fruit ook gewoon uit een pakje kunt drinken is een duidelijke gezonde voeding mythe. Vruchtensap bevat maar een fractie van de vitamines van fruit, en evenveel suikers – maar niet de vezels en de andere hulpstoffen helpen om die suikers goed op te nemen. Daarmee wordt het dus feitelijk gewoon een volgende suikerrijke frisdrank.

4. Brood is per definitie slecht

Deze mythe sluit aan op het idee dat koolhydraten per definitie slecht zijn, en is net zo min waar. Er zijn natuurlijk ongezonde broodsoorten – de soorten met veel geraffineerd wit meel, waar suiker en veel zout aan toegevoegd zijn. Dat betekent echter niet dat donker volkorenbrood zonder gekke toevoegingen ook slecht is! Zeker wanneer je het met gezond beleg combineert – eiwitten en groenten, bijvoorbeeld – vormt brood een prima basis voor je maaltijd. Ook fruit valt in deze categorie: 1 tot 2 stuks fruit per dag is enorm gezond en vormt absoluut geen probleem voor je gewicht.

5. Je moet per se zes keer per dag eten

Het idee van deze gezonde voeding fabel is dat je je stofwisseling ‘op gang houdt’ als je vaker kleine maaltijden eet, waardoor je meer calorieën zou verbranden. Helaas werkt je lichaam niet zo makkelijk. Een betere manier om meer energie te verbruiken is door regelmatig te gaan sporten. En wat de grootte van je maaltijden betreft: of je nu zes kleine maaltijden of drie grote maaltijden eet, uiteindelijk gaat het om het aantal calorieën dat je aan het einde van de dag binnenkrijgt.

6. Van laat eten word je dik

Verwant aan gezonde voeding mythe nummer 5 is het idee dat je dik zou worden als je na acht uur ’s avonds nog eet. Je lichaam gaat dan immers al in slaapstand, zo luidt de uitleg, en dus sla je al die energie als vet op. Klinkt leuk – behalve dat het niet zo werkt. Nogmaals, het gaat om de calorieën die je in totaal binnenkrijgt. Als je voor acht uur al voldoende gegeten hebt, is het inderdaad onverstandig om daarna verder te eten – maar hetzelfde geldt voor ieder ander tijdstip. De grens is volslagen arbitrair.

7. Diepvriesgroente is minder gezond dan verse groente

Veel mensen denken dat ingevroren groenten ongezond of in ieder geval minder gezond zijn dan verse groenten. Men denkt dat de vitamines en mineralen voor een deel verloren gaan, maar dat is zeker niet waar. De groenten worden direct na de oogst ingevroren waardoor de meeste voedingsstoffen bewaard blijven.

Bij verse groentesoorten kunnen voedingsstoffen verloren gaan als je ze te lang bewaart, daarom adviseert het Voedingscentrum om verse groenten niet langer dan 2 tot 5 dagen (afhankelijk van de groentesoort) te bewaren. Voor voorgesneden groenten is het advies om ze dezelfde dag nog te eten.

8. Zuivel is slecht voor iedereen

Melk en zuivelproducten liggen de laatste tijd nogal onder vuur; lactose zou slecht voor je zijn, en melk zou juist bijdragen aan botontkalking. Het klopt dat sommige mensen lactose intolerant zijn, maar de meeste mensen hoeven zich daar echter niet druk om te maken! Wanneer je na het nuttigen van melk producten nooit last hebt gekregen van buikpijn en dergelijke, kun je ervan uitgaan dat jij één van de mensen bent die zuivel prima kan verdragen, en in dat geval is het een fantastische eiwitbron die ook nog eens je botten sterk houdt.

9. Koffie is per definitie ongezond

Cafeïne heeft een slechte naam, en steeds meer mensen zweren koffie om die reden af. Toch is er helemaal niets mis met twee of drie koppen koffie per dag, sterker nog, een klein beetje cafeïne kan je energiek houden en je sportprestaties verbeteren. Koffie is daarnaast een enorm goede bron van antioxidanten die je lichaam beschermt tegen vrije radicalen. Pas wanneer je meer gaat drinken, zal je last krijgen van de negatieve gevolgen van cafeïne, zoals slapeloosheid en angstige gevoelens. Overdaad schaadt, maar dat wil niet zeggen dat het product zelf ongezond is!

Vond je dit een interessant artikel? Of heb je een vraag, opmerking of suggestie?

Laat hieronder even een reactie achter. Dat vinden wij leuk! 🙂
We proberen altijd dezelfde dag nog te reageren!

Laat een reactie achter:

 

Brouwer - 18 april 2017

Heb je hier een bon van, Bianca?

Reageer
Bianca - 17 april 2017

Melk houdt zeker je botten niet sterk! Melk bevat voor mensen niet of nauwelijks opneembaar calcium. Zelfs artsen zeggen: melk is voor kalfjes en babies.

Reageer
Klik hier om een reactie achter te laten 2 reacties